Kolín ~ Jeruzalém na Labi

úterý, července 09, 2019

Trošku déle jsem přemýšlela co přidám za příspěvek a potom mě to trklo, že by bylo super sem něco přidat o Kolíně. Vyrůstala jsem tu a pořád se tu různě toulám. Něco málo z historie o něm vím, ale myslím, že je tady zdaleka více věcí a zajímavostí, které nevím. Jelikož je toho tady spoustu, tak mám v plánu z toho udělat nějakou minisérii zajímavostí + co navštívit v Kolíně. 
~
Několikrát se mi už někdo zmínil, že tu kdysi byla druhá největší židovská komunita v České republice a že tu v Kolíně máme židovskou synagogu, ale nikdy jsem jí neviděla a přesně jsem nevěděla, jak to tedy opravdu je. Až teda do teď. Jelikož mám praxe a mám s Áďou (spolužačkou) spoustu času, tak jsme se rozhodly, že to společně prozkoumáme. 
 ~
 ~
Navštívily jsme infocentrum na náměstí a tam nám k tomu paní něco málo poradila a zjistily jsme, že nám tam za poplatek paní může půjčit klíče od židovského hřbitova. Tak jsem se domluvily, že si někdy v týdnu klíč půjčíme a že se tam skočíme podívat. Dneska jsme totiž měly v plánu najít Židovskou Synagogu. Zamířili jsme hned do ulice Na Hradbách, kde dříve bylo židovské ghetto. No a když po pravé straně v této ulici napočítáte 5 domečků, tak ten pátý to bude infocentrum a za těmi velkými dveřmi je podchod, který vás zavede před samotnou Synagogu. 
 ~
Vstupné do synagogy stojí:
Základní: 40 Kč
Snížené (senioři, studenti): 20 Kč
A vstupenka se kupuje v infocentru do kterého máte vstup hnedka po pravé straně v podchodě.
 ~
 ~
Potom je také krásná procházka po ulici Karolíny Světlé, kde také dříve sídlilo židovské ghetto. Jsou tam staré domečky, které jsou porostlé popínavými růžemi a člověk se tam cítí, jako v pohádce.
 ~
 ~
A teď to nejlepší, zlatý hřeb večera Starý Židovský hřbitov. 
 ~
Ksichtíky s klíčem, který jsme si museli půjčit v info-centru.


A jedna zajímavost, Židé nenosí na hřbitovy svíčky, ale kamínky z místa odkud pocházejí.
 ~
A závěr, proč se říká Kolínu Jeruzalém na Labi? 
Protože v Kolíně, byla hned po Praze druhá největší Židovská komunita v České republice. V době okupace bylo 2200 židů odvezeno do koncentračních táborů a zpět se jich vrátilo méně jak 150. Myslím si, že na to, jak je Kolín malé město má bohatou židovskou historii. Pokud budete chtít více informací, tak se obraťte na paní v infocentru + mají tam moc hezké informační letáčky přímo o tomhle.
A já se na vás budu těšit zase u dalšího článku. 
A.

You Might Also Like

0 komentářů

Subscribe